Раздел
Въпрос

Въпрос

Последни материали

Анонимно споделянеАнонимно споделяне
Студент
Сподели нов файл на тема » Теория на възпитанието « в научна област » Педагогика «
Анонимно споделянеАнонимно споделяне
Студент
Сподели нов файл на тема » Картинен речник на френски език « в научна област » Език - Френски «
Анонимно споделянеАнонимно споделяне
Студент
Сподели нов файл на тема » Организационно поведение Панайотов « в научна област » Психология «

Последни въпроси

Франческа ХристоваФранческа Христова
Студент
Имам нужда от помощ по дисциплина »Медицина« в научна област »Медицина«
Диди ГДиди Г
Студент
Имам нужда от помощ по дисциплина »Фармакогнозия« в научна област »Фармация«
Васил ПарушевВасил Парушев
Студент
Имам нужда от помощ по дисциплина »Механика« в научна област »Транспорт, корабоплаване и авиация«
Тук можете да помогнете на Ваш колега. Отговорът с най-много благодарности се счита за най-добър. Важно е да си помагаме!
<p>Парти Маркет - Онлайн магазин за парти аксесоари</p>
Зададен от:
Ралица Иванова
Студент
Отговори: 3
Преглеждания: 4695
13.01.2021, 12:03
Казус по педагогическа психология
Въпрос към: Великотърновски университет "Св.Св.Кирил и Методий"
Дисциплина: Педагогическа психология

Здравейте, колеги! Имам нужда от помощ! Трябва ми решение на казус. Ще съм благодарна, ако някой ми помогне.

Казус:

Директорът на училището извиква един от учителите и го обвинява, че недобросъвестно и некомпетентно изпълнява възпитателните си задължения, но без да приведе обективни доказателства. Учителят прави опит да се защити и да докаже, че обвиненията са неоснователни, но директорът го прекъсва със заплахата, че „ако много знае” най-добре да си търси друга работа. Учителят безконфликтно напуска директорския кабинет като обещава, че ще се съобрази с направените забележки. Влиза в класната стая и веднага прави забележка по незначителен повод на един от учениците, обвинявайки го, че руши дисциплината в класа. Обвиненият ученик е дисциплиниран и отличен ученик. Той прави опит да се защити, но учителят го изгонва от час.

Какви психологически механизми стоят в основата на поведението на директора, учителя и ученика? Коментирайте поведението им, следвайки механизма „фрустрация-агресия”. Какви възможни решения бихте предложили?

Ваш колега има нужда от файл?

Можете да споделяте учебни материали директно в платформата! Така те ще бъдат полезни и за други Ваши колеги. След като споделите файл, Вие можете да поставите линк към него, като отговор на въпроса. Благодарим Ви!


ВНИМАНИЕ!
Предлагането на платени услуги за изготвяне/предоставяне на материали е и винаги е било забранено в платформата! Нарушението на това правило ще води до деактиваране на профила.

Тервел Серафимов
От: Тервел Серафимов
Висше училище: Великотърновски университет "Св.Св.Кирил и Методий"
15.01.2021, 09:55
Здравей Ралица,
Интересен и традиционнен казус. На първият въпрос добър отговор е – механизмът на изкупителната жерва, съчетан с допълваща проекция – защитна функция, която помага на човек да оправдае собствените си чувства и/или дейности. На вторият въпрос удачен отговор е – изграждането на висок емоционален самоконтрол и устойчивост при фрустрация, за ефективно управление на гнева/агресията. Тези компоненти са част от емоционалната интелигентност – нова теория, много добре разработена от Даниъл Голдман. (Имам книгата му на word и бих могъл да ти я изпратя, ако желаеш.) Ето някои важни пасажи от сайтове, които ще ти помогнат да отговориш добре на този казус: https://therapycenter.bg/agresiyata-pri-detsata/
https://bg.wikipedia.org/wiki/ Проекция_(психология)
https://julia13.blog.bg/technology/2009/03/13/agresiia-i-agresivnost-i-chast.304291
Благодаря (1)
Тервел Серафимов
От: Тервел Серафимов
Висше училище: Великотърновски университет "Св.Св.Кирил и Методий"
15.01.2021, 09:56
Механизъм на изкупителната жертва/проекция
Според тази теория агресивността може да бъде усвоена по пътя на подражанието и да се превърне в модел на поведение. Според децата, които са имали възможност да наблюдават агресивен възрастен като модел на поведение, проявяват агресивност, стараейки се несъзнателно да повторят неговия вид агресия.
Всички ние сме били свидетели на даден вид агресия. Например обидено от своите връстници дете може да реагира като набие по-малкото си братче /непряка агресия/, възникване на самообвинения, които довеждат до изграждането на комплекс за малоценност и опити за самоубийство /агресия насочена към самия себе си/ или пък агресия свързана с оскърбления или обиди /вербална агресия/. Кои са факторите, които влияят върху агресивното поведение?
И досега в много изследвания се използва основния постулат на Долард и колегите му, че агресията е винаги следствие на фрустрация, въпреки че по-късно много автори доказват, че не винаги фрустрацията поражда агресивност или е единствената причина за появата й. Хипотезата “фрустрация-агресия”, за разлика от споменатите преди инстинктивни теории, не дава категоричен отговор на въпроса за произхода на агресията /вродена или придобита/.
Теорията за социалното учене е обща теория за човешкото поведение, но Бандура я прилага най-вече за изучаване на ефекта на медиите.
Той показва че “И деца, и възрастни придобиват нагласи, емоционални отговори и нови стилове на поведение чрез моделиране на поведението, дължащо се на медиите.” Насилието в телевизията и киното може да създаде нереално усещане за страх, което води до страх и насилие в реалността.
Според Д. Голман моделът на емоционалната интелигентност съдържа такива компоненти, като познаване на самия себе си, самоконтрол, способност за мотивация, устойчивост към фрустрация, и управление на гнева.
Благодаря (2)
Тервел Серафимов
От: Тервел Серафимов
Висше училище: Великотърновски университет "Св.Св.Кирил и Методий"
15.01.2021, 09:57
Ето някои важни пасажи от началото на книгата на Голдман:
Докато амигдалата отговаря за тревожните и импулсивни реакции, друга част от емоционалния мозък позволява по-адекватни корективни действия. Регулаторът на първосигналната амигдала вероятно се намира в другия край на една сложна верига в неокортекса - в префронталните лобове, точно зад челото. Префронталният кортекс като че ли действа в моменти, в който човек е уплашен или ядосан, като смекчава или контролира чувствата, за да се справи по-ефективно със ситуацията, или се намесва тогава, когато е необходима преоценка на събитията и коренно различна реакция, като в примера с притеснената майка и телефона. Тази мозъчна зона дава по-аналитичен и адекватен отговор на емоционалния импулс, коригирайки действията на амигдалата и другите лимбични структури.
Схемата: Таламус - амигдала - зрителна кора - реакция „бягай или се бий“: пулсът и кръвното скачат. Големите мускули се подготвят за светкавично действие. Зрителният сигнал тръгва от ретината към таламуса, където се превежда на мозъчен език. По-голямата част от съобщението постъпва в зрителната кора, където се анализира и оценява с оглед на значението си и на евентуална адекватна реакция; ако тази реакция е емоционална, сигналът тръгва към амигдалата, за да активира емоционалните центрове. Малка част от първоначалния сигнал постъпва директно от таламуса в амигдалата, като по този начин позволява по-бърза реакция, макар и не толкова прецизна. Така амигдалата може да отключи емоционален отклик преди коровите центрове да са разбрали напълно какво става.
Хармония между чувство и мисъл
Връзките между амигдалата (и свързаните с нея лимбични структури) и неокортекса са полето, в което се вихрят битките - или се подписват договорите за сътрудничество - между ума и сърцето, между мисълта и чувствата. Те обясняват защо емоциите са толкова важни за ефективното мислене - както при взимането на важни решения, така и просто за да сме в състояние да мислим ясно – Голдман.
Благодаря (2)